راه های خلاقانه برای استفاده مجدد از ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف

استفاده دوباره از ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف به علل متعددی از جمله محصولات پراستفاده در دنیا و به ویژه در ایران هستند. از ظروف یکبار مصرف درایام سوگواری ماه محرم و صفر جهت پخش نذری استفاده های متعددی می شود. بهداشتی بودن و ارزان بودن و ارزش افزوده بالا باعث شده است که ظروف یکبار مصرف از محبوبیت ویژه ای طی سال های برخوردار شود.

در سال های اخیر به علت افزایش استفاده از پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، فعالان محیط زیست بر آن شدند تا آگاهی افراد را از نتیجه استفاده بیش از حد از این محصولات و جدا نکردن از زباله های دیگرشان را بالا ببرند.

برخی از شرکت ها و سازمان ها نیز با ارائه راهکارهای بدیع و نو در زمینه بازیافت و استفاده مجدد از محصولات قدم بزرگی برای حفظ محیط زیست و افزایش سطح آگاهی مردم برداشته اند.

برخی از نمونه های نوآورانه برای استفاده مجدد از ظروف یکبار مصرف در زیر آمده‌ است.

 

ساخت کفش با استفاده از بطری های بازیافتی و ظروف یکبار مصرف

کفش های روتی Rothy’s Shoes  نام برندی است که کفش هایی از جنس بطری های پلاستیکی بازیافتی تولید می کند. این مجموعه با بهره گیری از تکنولوژی های به روز دنیا امکان استفاده مجدد از بطری های بازیافتی را فراهم کرده است. از محبوب ترین کلکسیون های این مجموعه کفش های رنگی رنگی قایل شسشستویی هستند که مگان مرکل دوشس انگلستان در سفری به استرالیا به پا کرده بود.

این شرکت تا به این لحظه 25 میلیون بطری پلاستیکی را بازیافت کرده است.

 

ظروف یکبار مصرف

 

ساخت مبلمان کودک با استفاده از اسباب بازی های پلاستیکی شکسته

Ecobirdy برندی بلژیکی است که با استفاده از عروسک ها و اسباب بازی های دورریختنی بچه ها، مبلمان کودک می سازد. شعار این برند ساخت مبلمان مناسب کودکان از لحاظ سایز و اندازه، راحت بودن و آسان بودن شستشو می باشد. به غیر از این برند، یک پروژه هلندی نیز برنامه ای آموزشی درباره آگاهی از ضررهای پلاستیک شروع کرده است. این پروژه سطل های خاصی در کودکستان ها مستقر کرده است تا بچه ها بتوانند اسباب بازی های دورریختنی و شکسته ی خود را درون آن بریزند تا بتوان از آن ها در پروژه های بازیافت استفاده مجدد کرد.

این پروژه تا به این لحظه 25 تن اسباب بازی پلاستیکی دریافت کرده است.

 

ظروف یکبار مصرف

 

ساخت دوچرخه از بطری های پلاستیکی بازیافتی

Muzzicycles برندی برزیلی است که با استفاده از بطری های پلاستیکی بازیافتی اسکلت اصلی دوچرخه را تولید می کنند. استفاده از این بدنه ها باعث شده است که دوچرخه سبک تر و ارزان تر از دوچرخه ها معمولی باشند. برای ساخت هر بدنه 200 بطری پلاستیکی مورد نیاز است. از جمله ویژگی های این دوچرخه ها، دوست دار طبیعت بودن، فاسد نشدن، طراحی ارگانیک و راحت، استفاده از انرژی ها تجدید پذیر در طبیعت و ضمانت مادام العمر را می توان نام برد.

ظروف یکبار مصرف

 

سطل زباله های هوشمند

شرکت ترکیه ای به نام Pugedon سطل آشغال های هوشمندی طراحی کرده است که در ازای دریافت بطری های شیشه ای و پلاستیکی در مکانی در قسمت پایینی آن تعبیه شده است برای سگ ها و گربه های خیابانی غذا بگذارد. این سطل آشغال ها با انرژی خورشیدی کار می کنند.

ظروف یکبار مصرف

 

جاده های پلاستیکی

 

شرکت plastic roads یک شرکت هلندی است که با استفاده از پلاستیک های بازیافتی ماژول های ساخت و ساز تولید می کند. استفاده از این مدل ساخت ساده و ارزان تر است. این جاده ها سبک تر از آسفالت هستند و به راحتی به یکدیگر وصل می شوند.

در ساخت و طراحی جاده های پلاستیکی، از خلاقیت و نوآوری ای استفاده شده است که می توان به علت خالی بودن داخل آن ها لوله و کابل درونشان قرار می گیرد.

عمر این جاده ها چند ده سال است و و پس از ن قابل بازیافت و استفاده مجدد می باشند. در شهر زوله هلند برای اولین جاده ای برای دوچرخه سواری با استفاده از این متد ساخته شد.

 

ظروف یکبار مصرف

پلاستیک گیری بر وزن ماهی گیری در اقیانوس

میزان پلاستیک های شناور در اقیانوس ها غیرقابل اندازه گیری شده اند. همچنین جمع آوری آن ها 79000 سال طول خواهد کشید. مردی هلندی به نام بویان اسلات برای پلاستیک های درون اقیانوس دامی ایجاد کرده است. وی امیدوار است که طی 20 سال تمام زباله های اقیانوس ها جمع آوری گردند.