کارآفرینی به چه معناست؟

کارآفرینی

امروز با افزایش میزان تقاضای کار در جامعه و رشد کسب و کارهای جدید به مدد پیشرفت تکنولوژی، کارآفرینی جایگاه ویژه ای در دنیا پیدا کرده است. کارآفرینان افرادی هستند که با پذیرش ریسک های اقتصادی سعی بر توسعه صنعت، افزایش درآمد و افزایش استانداردهای زندگی می کنند.

کارآفرینی

مفهوم کارآفرینی

در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم کارآفرینی آشنا کنیم. کارآفرین از کلمه فرانسوی Entrepreneur رفته شده است. هم چنین به کسی گفته می شود که با بول ریسک اتصادی دست به ایجاد کسب و کار خود می کند و امیدوار است که این کسب و کار تازه تاسیس سودآور باشد. کارآفرینان معمولا افرادی هستند که از هر ایده ای استقبال می کنند تا فرصتی جدیدی برای درآمد زایی و ایجاد بستری برای رشد بازار کار و نیروی کار حرفه ای بسازند.

ویژگی های کارآفرینی

کارآفرینی یکی از شاخه های نوپای علوم مدیریتی است. این علم که در دنیا روز به روز در حال گسترش یافتن است، دارای ویژگی های ذاتی است. در زیر چند مورد از ویژگی های این علم را برایتان برشمردیم.

  1. فعالیتی اقتصادی و پویا

کارآفرینی نوعی فعالیت اقتصادی است. چرا که این امر با هدف سود آفرینی و با استفاده از منابعی اندک آغاز می شود و به تدریج تبدیل به کسب و کاری جدید خواهد شد. به دلیل تلاش مستمری که کسب و کارهای نوپا به جهت استمرار خود در اقتصادی نا مطمئن انجام می دهند، کارآفرنی ماهیتی پویا پیدا کرده است.

  1. فعالیتی نیازمند به روحیه ریسک پذیری

در دل نوآفرینی مفهوم ریسک نهفته است. کارآفرینی بدون پذیرش خطرات احتمالی شکست پروژه و به مر نرسیدن ایده ها غیرممکن است. کارآفرینان اغلب به ابعاد مختلف ایده ها فکر می کنند و با در نظر داشتن احتمال به ثمر نرسیدن آن ها دست به کارآفرینی می زنند. این افراد برای رسیدن به اهداف خود معمولا با مطالعه هرچه بیشتر سعی بر انتخاب گزینه های خود می کنند و در رسیدن به نتیجه مورد نظر خود صبر پیشه می کنند. باید در ذهن داشت که در اجرای ایده های نو همیشه مقداری ریسک نهفته است که با پذیرش شکی که ممکن است در راه به وجود آید می توان آن را آسان تر عملی کرد.

کارآفرینی

  1. فعالیتی نوآورانه

برای آنکه در بازار سنتی و یا اکوسیستم استارت آپی موفق باشید، نیاز به خلاقیت و نوآوری دارید. کارآفرینی امری است که به طور مداوم نیاز به ایده های تازه دارد. کارآفرینی نیاز به سنجش و ارزیابی مکرر فرآیندهایی که در سیستم اجرا و عملی می شوند دارد. در این پروسه باگ ها و اختلالات سیستم پیدا می شود و فرآیندها بهینه می شوند. این عملیات بدون خلاقیت و نوآوری نتیجه بخش نخواهد بود. بنابراین کارآفرینیفرآیندی نوآورانه است.

  1. فعالیتی وابسته به سودآوری

کارآفزینی نیازمند سرمایه است و باید سودآوری در جهت کسب درآمد یا احتمال بازگشت سرمایه وجود داشته باشد. ادام به کارآفرینی بدون سرمایه در حد حرف خواهد ماند و هیچ گاه به ثمر نخواهد نشست. اگر قصد کارآفرینی دارید و سرمایه ای برای شروع آن در دست تان نیست بهتر است ایده هایتان را برای سرمایه گذاراتی که حاضرند روی ایده های شما سرمایه گذاری کنند.

مراحل کارآفرینی

کارآفرینی از جمله اقدامات هدفمندی است که مانند یک سیستم مراحلی دارد. مراحل کارآفرینی درست و بدون مشکل به شرح زیر است.

  • شناسایی فرصت ها
  • تعیین چشم انداز
  • تامین منابع
  • مرحله اجرا
  • تغییر و تطبیق

مزایای کارآفرینی

کارآفرینی

تقویت مهارت مدیریت

کارآفرینی از جمله فعالیت های اجتماعی و اقتادی ای است که دارای مزایای بسیاری می باشد یکی از این مزایا تقویت مهارت های مدیریتی است. در طول فعالیت کارآفرینانه، شما به عنوان فرد کارآفرین مشکلات یک سیستم را به طور منظم پیدا کرده و راهکارهای مختلفی برای حل آن ارائه می دهید. پس از بررسی هر یک از راهکارها برای حل مشکل، بهترین گزینه را از منظر هزینه و بازدهی انتخاب می کنید. این پروسه به طور مداومی تکرار می شود. تکرار و تداوم این عمل باعث تویت قوه تحلیل و تصمیم گیری می شود. هر یک از این مهارت ها از زیرشاخه های مهارت های مدیریتی است که پس از آزمون و خطای بسیاری به منصه ظهور می رسد.

شکل گیری کسب و کارهای جدید و کارآمد

ایده های جدید و خلاقانه باعث شکل گیری کسب و کارهای جدید می شود. کسب و کارهای به روز و پاسخ دهنده نیازهای افراد جامعه بالطبع، کارآمدتر خواهند بود. برای رسیدن به این جایگاه افراد با علم و تخصص خود می توانند ایده های نوآورانه و خلاقانه برای شروع یک کسب و کار جدید می دهند. این تلاش در صورت پاسخ سرمایه گذاران و یا پافشاری و ریسک پذیری فرد ایده دهنده، موجبات شکل گیری کسب و کارهای به روز و کارآمد را فراهم می کند.

بالابردن استانداردهای زندگی

کارآفرینی با ایجاد کسب و کارهای جدید و پاسخ به نیازهای هر روزه افراد در جوامع باعث بالا بردن استانداردهای زندگی می‌شود. نیازهای انسان معاصر از تولید محصولات جدید تا ارائه خدمات متنوع تقسیم بندی می شود.  همچنین کارآفرینی با ایجاد مشاغل جدید برای جوانان و افراد جویای کار باعث رشد اقتصادی آن ها و پاسخ به نیازهای اولیه با افزایش درآمد می شود.

در پایان

کارآفرینی از جمله نیازهای اساسی جوامع رو به رشد و در حال توسعه است. افراد کارآفرین با ایده پردازی یا سرمایه گذاری یر ایده های افراد خلاق درصدد پذیرش ریسک و ایجاد یک سیستم کارآمد جهت توسعه کسبو کاری جدید است.