چگونگی رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع کرونا

رعایت بهداشت روانی، جسمی و تغذیه‌ایی از موارد مهم برای پیشگیری از شیوع کرونا است

 

رعایت بهداشت تکراری‌ترین کلمه‌ای است که این روزها در شبکه‌های اجتماعی، اخبارها، وب سایت‌ها و … می‌شنویم و احتمالا علاقه‌ای به خواندن نکات و دستور عمل های تازه ندارید، اما آگاه بودن از اخبار معتبر درباره ویروس کرونا که از طریق سازمان WHO  و CDC می‌تواند در این شرایط کمک بسیاری به شما کند. در این مقاله قصد داریم شما را جدیدترین روش‌ها برای رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع کرونا در جامعه آشنا کنیم.

شستن دست‌ها مهمترین نکته در رعایت بهداشت

دست‌ها اولین عضو بدن هستند که در معرض تماس با ویروس کرونا و تماس با سایر نقاط بدن مانند چشم، دهان و … قرار دارند به همین دلیل مهمترین توصیه سازمان بهداشت جهانی برای رعایت بهداشت و پیشگیری از شیوع کرونا، شستن دست‌ها به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون است. در صورتی که در خارج از خانه حضور دارید و دسترسی برای شستن دست‌ها ندارید، می‌توانید از اسپر‌ی‌های ضد عفونی کننده الکلی استفاده کنید.

ماسک بهترین گزینه برای عدم انتقال کوییدـ۱۹

استفاده از ماسک از دیگر نکات در رعایت بهداشت فردی در خارج از خانه و جلوگیری از شیوع کرونا است. اگر چه استفاده از ماسک در روزهای ابتدایی ورود کوییدـ۱۹ تنها برای افراد مبتلا به بیماری توصیه می‌شد اما با توجه به بالا رفتن آمار مبتلایان و زنده بودن ویروس در هوا سازمان WHO اعلام کرد، زدن ماسک برای تمامی افراد لازم و ضروری است. در صورتی که به ماسک دسترسی ندارید فاصله یک متری را در محیط خارج از خانه رعایت کنید.

در خانه بمانید

احتمالا هشتگ در خانه بمانید یا stay home را این روزها در سوشال مدیاها دیده‌‌اید پس باید بدانید که این موضوع چه اهمیت خاصی برای جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در سطح جامعه دارد. بسیاری از کشورها با منع تردد در سطح شهر و شروع قرنطینه این روش را اجرایی کرده‌اند.

رعایت بهداشت روانی، جسمی و تغذیه‌ایی از موارد مهم برای پیشگیری از شیوع کرونا است

ضدعفونی کردن خریدها

مواد غذایی، ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف  که در فروشگاه‌ها نیز وجود دارند می‌توانند یکی از عوامل انتقال ویروس هستند. زمانی که برای خرید به خارج از خانه حتما از دستکش استفاده کنید و خرید‌ها را بلافاصله با مواد ضدعفونی کننده تمیز کنید.

عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی

همانطور که می‌دانید حضور در مکان‌های شلوغ یکی از عوامل شیوع کرونا است، وسایل نقلیه عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در صورتی که نیاز به خروج از خانه داشتید بهترین گزینه استفاده از تاکسی‌های شخصی است.

رعایت بهداشت در تغذیه

غذاهای خام و نیم پخته از دیگر مواردی هستند که می‌توانند سبب شیوع کرونا شوند به همین دلیل رعایت بهداشت تغذیه در کنار بهداشت جسمی و روانی از دیگر نکات مهم برای پیشگیری از ابتلا به کوییدـ۱۹ است.

کنترل استرس مهمترین گزینه در رعایت بهداشت روانی

همانقدر که رعایت نکات بهداشتی فردی در پیشگیری از شیوع کرونا تاثیر دارد، رعایت بهداشت روانی و دور بودن از استرس و اضطراب نیز می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش افراد مبتلا به ویروس کوییدـ۱۹ داشته باشد. مطالعه کتاب، دور بودن از اخبار دروغین، ورزش کردن و … همه از مواردی هستند که به شما در سپری کردن این ایام سخت کمک می‌کنند. همچنین کودکان آسیب بیشتری را ممکن است در این ایام ببینند به همین دلیل توصیه می‌شود آن‌ها نسبت به بیماری نترسانید و آن‌ها در جریان کامل اخبار قرار ندهید.

رعایت بهداشت روانی، جسمی و تغذیه‌ایی از موارد مهم برای پیشگیری از شیوع کرونا است

محیط کار آلوده‌ترین مکان برای شیوع ویروس

اگرچه بسیاری از مشاغل اجازه کار در این شرایط را ندارند اما برخی از ادارات و مشاغل مهم مانند بانک‌ها و … باید همچنان دایر باشند. با شلوغ شدن این مراکز امکان انتقال ویروس چند برابر می‌شود به همین دلیل رعایت بهداشت در ادارات و محیط کار اهمیت بسیاری دارد.

ضدعفونی کردن محیط

اولین و مهمترین اقدام قبل از شروع کار، ضدعفونی کردن محیط است. بهتر است تمامی کارمندان از دستکش و ماسک در طول روز استفاده کنند. همچنین قرار دادم یک محلول ضد عفونی در جلوی درب برای مراجعین می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

تعیین شیفت کاری

مشخص کردن شیفت کاری برای کارمندان از دیگر گزینه‌هایی است که باید در محیط کار رعایت شود. همچنین برخی از کارمندان می‌توانند به صورت دورکاری وظایف خود را در داخل خانه انجام دهند.

حذف حضور فیزیکی مراجعین

انجام امور به صورت اینترنتی و عدم حضور مراجعین به ادارات از دیگر موارد مهم در رعایت بهداشت و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس در محیط کار است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زمانی که یکی از علایم ویروس را در خود یا اطرافیانمان مشاهده می‌کنیم مطمئنا اولین تصمیمی که می‌گیریم مراجعه به بیمارستان یا درمانگاه است. اما به این نکته توجه داشته باشید که بیمارستان‌ها می‌توانند اصلی‌ترین دلیل شیوع کرونا باشند. بهتر است قبل از مراجعه به مراکز درمانی تمام علائم خود مانند تب، سرفه خشک، بدن درد و … را بررسی کنید و در صورتی که مطمئن شدید برای ادامه روند درمان به درمانگاه مراجعه کنید.

جمع بندی

روند مبتلا شدن افرد به کرونا ویروس همچنان ادامه دارد و مطمئنا ساخت دارو و واکسن برای این بیماری به زمان بشتری نیاز دارد. مهمترین کاری که می‌توان برای کم کردن سیر صعودی مبتلایان انجام داد رعایت نکات بهداشتی و توجه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت است. امیدواریم در آینده‌ای نه چندان دور این ویروس را شکست دهیم.