کرونا ویروس چه تاثیری بر اقتصاد ایران داشته است؟

تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد

کرونا ویروس

 اگر تا چند ماه قبل به شما می‌گفتند که یک ویروس می‌تواند عامل ضرر و بحران اقتصادی در دنیا باشد به احتمال زیاد باور نمی‌کردید اما درست از دسامبر ۲۰۱۹ و با شیوع کرونا ویروس در ووهان چین این گفته‌ها به حقیقت پیوسته است. کمتر کسی است که امروزه نام کو,یدـ۱۹ را نشنیده باشد و با خطرات جانی آن آشنا نباشد اما عوارض کرونا ویروس تنها به سلامت و انسان‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه از زمان گسترش شیوع این بیماری اقتصاد کشورهای بزرگ نیز دچار مشکلات بسیاری شده‌اند. اقتصاد ایران و صنعت‌های بزرگ کشور از جمله صنعت گردشگری و صادرات نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

شیوع کرونا ویروس در ایران

۲۹ بهمن ماه ۹۸ بود که خبر ورود کرونا ویروس در ایران همه مردم را شوکه کرد، ترس و اضطراب اولین نشانه‌هایی بود که در چهره هر کس نمایان می‌شد. با تایید خبر فوت دو فرد در قم جمعیت زیادی برای خرید دستکش، الکل و مواد ضدعفونی به داروخانه‌ها مراجعه کردند اما کم‌یاب شدن این لوازم آغازی شد برای پیدا شدن بسیاری از افراد سودجو در بازار و این اولین گام برای بروز مشکلات اقتصادی در کشور شد.

قرنطینه‌ای که هرگز اجباری نشد

قرنطینه اولین گزینه ووهان برای مقابله با کرونا ویروس بود و همین حرکت نیز باعث شد تعداد مبتلایان به این بیماری در چین سیر نزولی پیدا کند. این همان تصمیمی بود که باید در همان روز‌های اول برای قم و سایر شهرها رخ می‌داد تا امروزه شاهد آمار بالای مرگ و میر بر اثر این بیماری و وارد شدن خسارات جبران ناپذیر بر اقتصاد کشور نباشیم. گر چه بسیاری از مردم با قرنطینه کردن خود کمک به کاهش این روند کردند اما بسیاری نیز با جدی نگرفتن این مسئله این روند را خنثی کردند.

قرنطینه

شروع تعطیلی و آغاز بحران‌ها در اقتصاد ایران

اولین اقدام دولت بعد از بالا رفتن تعداد افراد مبتلا به کرونا ویروس تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها بود که باعث بروز بحران‌های مالی و اقتصادی در کشور شد همانند مشکلاتی که برای اقتصاد چین رخ داد. بسیاری از صنایع مختلف مانند خودروسازی، کارخانه‌های تولیدی مانند ظروف یکبار مصرف، مواد غذایی ناچار به کم کردن ساعت کاری خود و شیفتی کردن حضور کارمندان و کارگران خود شدند و همین عامل باعث شد تا میزان تولید کاهش یابد. همچنین صادرات و واردات مواد اولیه بسیاری از کارخانه‌ها در این روزها دچار مشکل شده است. در ادامه با تاثیرات این بیماری در صنعت‌های مختلف بیشتر آشنا می‌شویم.

تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری کشور

در چند سال اخیر آمار ورود گردشگران به ایران به صورت قابل توجهی در حال افزایش بود و تاثیر بسیاری بر بهبود وضعیت اقتصادی کشور داشته است اما با فراگیر شدن کرونا ویروس در ایران و بسته شدن مرزهای زمینی، هوایی و آبی سایر کشورها این صنعت نیز ضررهای زیادی را متحمل شد. از دیگر تاثیرات کوویدـ۱۹ در صنعت گردشگری تعطیل شدن اجباری هتل‌ها و مهمانپذیرها برای جلوگیری از ورود به مسافر به شهرهای دیگر است.

کرونا و تاثیر آن بر بازار عید نوروز

روزهای پایانی سال همیشه یکی از بهترین و مهم‌ترین روزها برای فروشندگان بوده است اما امسال با شیوع کرونا ویروس بازارهای شب عید نیز از جمله، پوشاک، خوراک و … دچار مشکل شده است و بسیاری از کاسبان ناچار به تعطیل کردن مغازه‌های و متحمل شدن ضررهای اقتصادی بسیاری تا به امروز شده‌اند.

بازار عید در روزهای کرونایی

مقایسه اقتصاد ایران و جهان

شاید در وحله اول مقایسه اقتصاد ایران و با اقتصاد کشورهای قدرتمند دنیا مانند چین کار بیهوده‌ای باشد اما عامل اصلی این ضرر اقتصادی در کل جهان مشترک است پس می‌توان راه حل‌های مشترکی نیز برای جبران این خسارت‌ها پیدا کرد. آمار مبتلایان کرونا ویروس در چین در حال کم شدن و همین گزینه باعث می‌شود تا اقتصاد آن سیر نزولی خود را از دست دهد. اما برخلاف چین و به دلیل رعایت نکردن نکات لازم در برابر کرونا این بیماری به سرعت کل کشور را فرا گرفت و دلیلی شد تا اقتصاد ضعیف ایران با مشکلات بسیاری مواجه شود.

تاثیر کرونا ویروس بر اقتصاد

آیا کرونا سودی برای اقتصاد کشورهای دنیا داشته است؟

با تعطیل شدن بسیاری از کارخانه‌های بزرگ و توقف خط تولید بازارهای مالی و سهامی بسیار از آن‌ها مانند کمپانی اپل  کاهش یافت و همین دلیلی شد تا سرمایه‌گذاری و خرید سهام با کمترین قیمت دلار در این کمپانی‌ها افزایش یابد این موضوع نیز برای بورس ایران رخ داد و افراد زیادی با کم شدن میزان سهام‌ها اقدام به خرید کردند.

چه زمانی اقتصاد بهبود پیدا می‌کند؟

اگر نگاهی به آمار جهانی کرونا ویروس کنید احتمالا متوجه می‌شوید که این بیماری تا زمانی که به صورت جدی کنترل نشود و راه درمانی پیدا نکند ادامه خواهد داشت. در نتیجه اقتصاد ایران و جهان نیز همچنان در همین وضع خواهد ماند و روند ببهود اوضاع شرایط اقتصادی به زمان بیشتری نیاز پیدا خواهد کرد.

جمع بندی

همانطور که در ابتدا گفتیم شاید کمتر کسی تصور می‌کرد یک ویروس بتواند کل جهان و سبک زندگی فردی را دچار اختلال کند. اما مهمترین هدف و وظیفه انسانی هر شخصی در این شرایط مادن در خانه برای متوقف کردن رشد کرونا ویزوس است و تنها در این صورت است که اقتصاد ایران و سایر کشورها می‌توانند جان تازه‌ای بگیرند.