آشنایی با خط تولید ظروف یکبار مصرف فوم

وبلاگ

ظروف یکبار مصرف نفوذ زیادی در زندگی روزمره انسان ها پیدا کرده اند ، لذا آشنایی با خط تولید ظروف یکبارمصرف فوم و شناخت روش تولید آن مفیفایده بنظر می رسد. در این مطلب سعی کرده ایم تا شما را با روش تولید ظروف فوم (اسفنجی) به عنوان یکی از پرکاربرد ترین انواع ظروف یکبار مصرف آشنا سازیم امیدواریم تا پایان همراه ایران صنعت بمانید و ما را از نظراتتان بره مند سازید.

ظرف یک بار مصرف، ظرفی است ساخته شده از کاغذ، پلاستیک و یا مقوا که به شکل‌های لیوان، بطری، بشقاب و … که از پلیمرهای گوناگون ساخته می‌شود.

سابقه استفاده از ظروف یکبار مصرف به سال ۱۳۵۹ برم یگردد. اما تولید ظروف یکبار مصرف نسل جدید از جمله ظروف یکبار مصرف اسفنجی(فوم پل

استایرن) از ۵ سال اخیر آغاز شده است.

ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از پلیمرهای مختلفی تولید می شوند:

-۱ پلی اتیلن با دانسیته بالا – HDPE

-۲ پلی پروپیلن

-۳ پلی استایرن

هر کدام از این مواد اولیه خصوصیات ویژه ای در محصول ایجاد می کنند. برای نمونه برای بسته بندی و نگهداری روغن، سرکه و محصولات لبنی همچون شیر، دوغ و ماست، همچنین مواد غذایی گرم و مرطوب از ظروف پلی اتیلن سفیدرنگ استفاده شده و ظروف پلی پروپلین سفیدرنگ نیز برای بسته بندی محصولات لبنی همانند ماست، خامه و پنیر و مواد غذایی گرم و مرطوب مناسب می باشد.

پلی اتیلن و پلی پروپیلن بصورت صفحه اکسترود شده و در دسترس هستند اما شکل دهی(قالبگیری) آنها مشکل است. زیرا گرمای ویژه بالا در آنها (که منجر به کاهش سرعت گرم کردن می شود) همراه با سرعت انتقال حرارت پائین شان، باعث می شود در قالبگیری با مشکل مواجه شویم.

اشکال دیگر این پلیمرها به دلیل قابلیت کریستالی شدن آنها می باشد. دمایی که پلی پروپیلن و پلی اتیلن در آن دما شکل پذیر می شوند خیلی پایین تر از نقطه نرمی آنها نمی باشد و به همین دلیل صفحات آنها سست شده و در قالبگیری مشکل ایجاد خواهد شد. در ضمن پلی پروپیلن به دلیل خاصیت کریستالی در طول فرآیند تولید ظروف، شفافیت خود را نیز از دست می دهد.

بطور کلی دلایل کاربرد زیاد ظروف یکبار مصرف فوم پلی استایرن ویژگی های مطلوب آن می باشد. این ویژگی ها عبارتند از:

– اولا ضربه را به محصول منتقل نمی کند بنابراین برای محصولات شکننده مناسب می باشد مثل تخم مرغ.

– ثانیا عایق حرارتی خوبی است و برای عرضه محصولات گرم آماده مناسب می باشد.

– ثالثا سبک بودن ماده پلیمری ، آن را در موارد حمل و نقل مناسب تر می کند.

نکته قابل توجه در تولید این محصولات این است که با توجه به وزن کم آنها و حجم بالایی که دارند ، هزینه باربری زیادی خواهند داشت لذا این صنعت در زمینه فروش دارای محدودیت است و سرمایه گذاران عزیز بایستی این موضوع را مدنظر قرار دهند.

تشریح تولید ظروف یکبار مصرف فوم

فرآیند ساخت ظروف یکبار مصرف در همه جا فرآیندی مشابه بوده و تنها نوع ماشین آلات و روش های فرعی بکار رفته متغیر می باشند. کل فرآیند در دو مرحله اصلی انجام می گیرد. ابتدا مواد اولیه مورد نظر (گرانول، پودر و …) در دستگاه اکسترودر تبدیل به ورق شده و سپس ورق به دست آمده به روش ترموفورمینگ تبدیل به ظرف مورد نظر می شود.

‫3 نظر ارسال شده در “آشنایی با خط تولید ظروف یکبار مصرف فوم

  1. عباس :

    سلام. من بنکدار ظروف یکبار مصرف در شرق تهران هستم.میخواستم قیمت ظروف یک پرسی و دوپرسی شما رو بدونم و برای تهیه با شما چطور تماس بگیرم

  2. زهرا نورالهی :

    سلام من می خوام کسب و کار خانگی داشته باشم و قصد تولید ظروف یکبار مصرف را دارم در این زمینه منو راهنمایی کنید، از چه شرکتی خریداری کنم که ارزون باشه؟ مواد اولیه برای تولید چيه؟ ممنون

    • محمد :

      باعرض سلام حضور شما برای تولید ظروف یکبار مصرف اولا نیاز به فضای مناسب جهت استقرار ماشین آلات دارید و فضای منزل مناسب این کار نمیباشد دوما هرکدام از ظروف یکبار مصرف با یک نوع مواد تولید میشود
      خوشحال میشوم همواره پاسخگوی شما باشیم

نظرها بسته شدند.